שתפו את הכתבה:

ניהול בקרת איכות בפרויקט בניה המערכת שתמנע את אסון קריסת המבנה הבא

ראיון עם אברמי רוזנברג מנהל תחום הנדסה בחברת טופ רמדור:

זוכרים את קריסת החניון ברמת החיל או את קריסת התקרה בגני תקווה?  ליקויי בנייה באתרי בנייה פוגעים באיכות, מובילים לעלות גבוהה של עלות מחזור החיים של הבנייה ומסכנים חיי אדם. אז מה ענף הבנייה צריך כדי למנוע את האסון הבא ולמי מיועדת מערכת בקרת והבטחת איכות?

לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, בכ- 100% (!) מהדירות החדשות שנבנו בישראל קיימים ליקויי בנייה. בראיון עם אברמי רוזנברג, שמתמחה בניהול ופיקוח פרויקטים מגוונים בתחום הבנייה, בדקנו מה הסיבות לתופעה, למה ענף הבנייה זקוק למערכות שישפרו את איכות התהליך ויצמצמו את ליקויי הבנייה.

ספר לנו על דוגמאות לליקויים שכיחים:
ישנם ליקויי בנייה הנובעים מתכנון שגוי כמו חלון בחדר שירותים הפונה למרפסת שירות, ממ"ד במידות קטנות מהתקן, מיקום וצפיפות כלים סניטריים בחדר רחצה. ישנם ליקויים שקשורים לביצוע עצמו ונוצרים כתוצאה מבעיות תיאום בין קבלני המשנה השונים (חשמל, אינסטלציה, ריצוף וכו') ומפיקוח לא נכון ולא מקצועי של מנהלי הפרויקט ומנהלי העבודה, שאחראים על בקרת האיכות בפרויקט (כמו למשל חדירת רטיבות לדירה, סדקים, טיח לא אחיד, ריצוף לא ישר ועוד). בנוסף , קיימים ליקויים של מוצרים וחומרים כמו דלתות לא תקניות, זגוגיות שאינן בטיחותיות, ריצוף סוג ב' פגום, כלים סניטריים סדוקים.
ליקויי הבניה משתנים גם בכל שלבי הבניה- בשלב השלד, נמצאים ליקויים בחיבור קופסאות חשמל לטפסנות שלא בקו ישר, בעיות באיטום קיר הנובעות ממילוי חול לא מסונן בקיר מרתף שחסר בו קלקר ועוד. בסיום הפרויקט, כשיורד גשם, צצות בעיות מוכרות כמו נזילה במרתף.

מה המשמעות הכלכלית של ליקויי בנייה?
מחקר שנעשה בטכניון לפני מספר שנים מצא שב-100% מהדירות החדשות בישראל יש ליקויי בנייה, כאשר כמעט מחצית מהליקויים נובעים מבעייתיות בשיטות העבודה ובתהליך. מעבר לסיכון חיי אדם, לממצאים הללו יש משמעות כלכלית והוצאות כספיות. עלות ליקויי בנייה מוערכת בעד 15% (!) מעלות הפרויקט.

האם ישנה חשיבות במועד גילוי הליקוי?
מרבית הליקויים נוצרים בשלב השלד, לכן חשוב לשלב מערכות לבקרת איכות שתלווה את כל שלבי הפרויקט ותדע להתריע על התקלות והליקויים בזמן. ככל שמגלים ומאתרים את הליקוי מוקדם יותר כך יהיה זול יותר לתקן אותו. חשוב לציין שכשאין תיעוד ומעקב אחרי ליקויים שנתגלו בשלבים מוקדמים, אותם ליקויים מגיעים לסוף הפרויקט ומצריכים טיפול הרבה יותר יקר.

הגיע הזמן לקחת שליטה על הפרויקטים שלכם עם התוכנה הנפוצה והמתקדמת ביותר בישראל – קראו כאן פרטים נוספים

למי מיועדת המערכת ניהול בקרת איכות בניה והבטחת איכות של רמדור?
המערכת מיועדת למגוון רחב של לקוחות: בקרי איכות מטעם הקבלנים שעיקר עבודתם בתחום לבדוק את ביצוע איכות העבודות, לתעד ולנהל את מערך הבדיקות הנדרשות. מפקחים שרוצים לתעד את כל מערך הבדיקות בפרויקט , את הליקויים ואופן טיפולם, כמו כן יזמים שמעוניינים שתהיה להם שליטה בקרה ותיעוד של העבודות בשטח. המערכת גם מתאימה לכל סוגי הפרויקטים, מבנייה פרטית ומשרדים ועד בנייני מגורים, מגרשי מסחר, תשתיות ועוד. המערכת מאפשרת תיעוד מלא של הליקויים ומעקב אחר תיקונם. בבנייה למגורים, אגב, הלקוחות הם המפקחים, הם יכולים להשתמש במערכת לבקרת איכות של הפרויקט, לעקוב אחר ליקויים וביצוע תיקונם.

למה בכלל קשה להתמודד עם איכות הבנייה?
יש לא מעט סיבות: אין כיום מתודולוגיה ברורה וסדורה של מה בדיוק צריך לבדוק ומתי, ריבוי של פרויקטים מורכבים עם אלפי פעולות בשטח, עובדים לא מקצועיים, גילוי מאוחר של תקלות וחוסר מעקב אחר תיקונם. מספר רב מאוד (עשרות אלפים) של פעילויות, טפסים ובדיקות שצריך לבצע. קושי באיתור מידע (מסמכים, טפסי בדיקות) כמו גם קושי בתיאום כל הגורמים הרלוונטיים לבדיקות.

איך המערכת של רמדור יכולה לסייע בתהליך?
המערכת מתעדת כל שלב ושלב בתהליך, המפקח יודע מראש מה הוא צריך לבדוק, כאשר מוצג בפניו ספר הוראות ברור, מה ומתי הוא צריך לבדוק, יש תיעוד מהשטח, בדיקה מול תכניות. המערכת מאפשר לצלם מהשטח, להכין דוח ליקויים כולל סטטוס און ליין, צ'ק ליסט לכל מלאכה באתר, תיק דירה שמכיל את כל התוכניות ובדיקות שנעשו, שיתוף הקבלן בדיווח על האיכות ושליטה על האיכות בבניין.

רוצים עוד פרטים על המערכת האינטרנטית לניהול פרויקטים של רמדור? הכנסו לכאן>>

איך המערכת עובדת לבקרת ניהול בקרת איכות בניה והבטחת איכות? מה היתרונות שלה?
מדובר במערכת אינטרנטית מבוססת ענן ולכן גם נגישה מכל מקום, היא מבוססת על אפליקציה שימושית עם אפשרות לתיעוד וצפייה ישירות מהמכשיר הנייד. המערכת מאפשרת לתאר את ה WBS של הפרויקט, לבנות צ'ק ליסטים למערכות השונות, להכין תוכנית עבודה למפקח/ בקר האיכות, לדווח על אי התאמות, להתריע על בעיות שלא שנפתור בזמן. התמיכה במערכת היא על ידי חברה בעלת ידע הנדסי שבונה את הבדיקות הנדרשות באופן מותאם לכל פרויקט ופרויקט.

שאלה אחרונה. איך בכל זאת היית ממליץ לעוסקים במלאכה להתמודד עם הבעיות שבתהליכי הבנייה?

מניסיוני בתחום קודם כל חשוב להגדיר אחראי על הפיקוח ובקרה על האיכות. צריך לייצר מצב תמידי של שיפור מתודולוגיית ביצוע, פיקוח חיצוני, נהלי עבודה (איך, מה ומתי). אסור לוותר לעצמינו –  יש לאתר את הבעיה בזמן ולדאוג שתטופל בזמן הנכון. התחום האיכות, לאור המורכבות, חובה ליישם מערכת ממוחשבת לתכנון תכנית העבודה ולתיעוד כל שלבי הבקרה.
בהצלחה.